Minggu, 11 Mei 2014

Kalahkan Malaysia, Garuda Terbang Tinggi Nilai modal Garuda juga melampaui Thai Airways. Bahkan, di atas Air France!

 Syarikat penerbangan nasional, Garuda Indonesia, makin terbang tinggi. Tak hanya keuntungan yang melonjak, nilai modal pasaran saham syarikat terbesar di Tanah Air itu juga berkembang.

Pencapaian prestasi yang gemilang itu membuatkan Menteri Negara Badan Usaha Milik Negara (BUMN), Dahlan Iskan, terkejut. Nilai modal pasaran Garuda Indonesia, kini sudah melampaui Malaysia Airlines dan Thai Airways. Bahkan, di atas Air France!

Dengan nilai modal pasaran yang mencapai Rp18 trilion (data Bursa Efek Indonesia satu 11 Jun 2012 sebanyak Rp15, 1 juta), Garuda unggul Rp1-4 trilion di atas Thai Airways dan Malaysia Airlines. Nilai modal pasaran Malaysia Airlines sekitar Rp11 trilion, sedangkan Thai Airways Rp14 trilion. Di Asia Tenggara, kini Garuda hanya kalah dari Singapore Airlines.

Di bawah jajaran pengarah muda Garuda yang diketuai oleh Pengarah Urusan Emirsyah Satar, prestasi itu akan terus dipacu. Pengarah saat ini, menurut Dahlan, tengah berada di puncak keghairahan dan gairahnya.

"Iklim seperti itu secara automatik akan menjalar dan merebak ke jajaran di bawah dan di bawahnya lagi," tegas dia.

Mantan pengarah utama Tenaga Nasional itu meyakini ekonomi Indonesia yang terus membaik boleh menjadi ladang subur bagi Garuda. Penambahan pesawat terus dilakukan, termasuk untuk kelas 100 tempat duduk.

Pengembangan agresif ini yang akan mendorong Garuda terbang kian tinggi. Bahkan, kepercayaan Kanada yang menjadikan Garuda sebagai pusat rawatan pesawat Bombardier di Asia Pasifik, adalah harapan untuk menjadi makin besar.

GMF AeroAsia, salah satu anak syarikat Garuda, juga berpeluang menjadi syarikat bertaraf dunia. Ini kerana pembuat enjin pesawat terkemuka di dunia lain, GE dari Amerika Syarikat, sudah mempercayakan rawatan mesin GE ke GMF AeroAsia.

Kekuatan Garuda

Tuntutan Dahlan Iskan atas Garuda Indonesia yang mampu mengalahkan pesaingnya itu, bukan tanpa alasan. Selain unggul dalam nilai modal pasaran, Garuda juga melibas pesaingnya di rantau Asia, Malaysia Airlines, dan Thai Airways untuk beberapa kategori.

Jumlah penumpang

Untuk jumlah penumpang selama 2011, syarikat penerbangan Malaysia, Malaysia Airlines, mampu mengangkut 17,04 juta orang. Namun, Garuda sedikit lebih baik dengan mengangkut sebanyak 17.1 juta penumpang - terbahagi kepada penumpang domestik 13,9 juta orang dan antarabangsa 3.2 juta orang.

Tahun lalu, peringkat keterisian (load factor) Garuda juga lebih unggul, yakni mencapai 75,2 peratus berbanding Malaysia Airlines 74.5 peratus.

Armada pesawat

Seiring dengan perkembangan dan perluasan armada yang sedang berjalan, Garuda Indonesia menerima 14 unit armada baru pada 2011. Armada baru itu antara lain dua unit pesawat A330-200s, 9 unit B737-800 Next Generations dan tiga unit A320 untuk Citilink.

Purata waktu penggunaan pesawat yang dimiliki syarikat Garuda itu adalah 6,5 tahun berbanding purata waktu penggunaan pesawat yang dimiliki syarikat Malaysia itu adalah 12,2 tahun.

Prestasi kewangan

Untuk prestasi kewangan, tahun lalu Garuda Indonesia mampu mengaut pendapatan usaha Rp27, 16 trilion, atau setaraf US $ 2,99 bilion. Kejayaan itu meningkat 39,06 peratus berbanding tahun sebelumnya yang mencapai Rp19, 53 trilion.

Nasib kurang beruntung justeru dialami oleh Malaysia Airlines.Syarikat harus menelan rugi sebanyak RM2,52 bilion atau setara US $ 840,98 juta.

Pesawat-pesawat baru ini menambah jumlah armada Garuda pada 2012 menjadi 105 armada, dengan usia penggunaan kira-kira 5.8 tahun. Melalui program "quantum leap" ini, Garuda Indonesia akan mengendalikan lebih dari 154 armada pada 2015.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

visitors

Flag Counter